Saya telah lampirkan Proforma bagi Kursus BMM 3103 untuk kemudahan para pembaca yang mempelajari kursus ini. Semoga dapat membantu kalian dalam mencari bahan-bahan yang berkaitan dengan tajuk yang akan dipelajari. Proforma ini hanya menunjukkan peratus jam kuliah sahaja. Harap maklum.
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengertian dan Konsep
Ø Pentaksiran
Ø Pengujian
Ø Penilaian
Ø Perkaitan
antara Pentaksiran, Pengujian dan Penilaian
|
2
|
2
|
Taksonomi dan Domain
Ø Taksonomi
Bloom
Ø Domain
Krathwohl
|
2
|
3
|
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
Ø Definisi
Ø Kepentingan
Ø Langkah
Pembinaan
|
2
|
4
|
Pembinaan Ujian
Ø Soalan
Objektif
Ø Soalan Subjektif
|
2
|
5
|
Jenis Penilaian Bahasa
Ø Ujian
Formatif, Sumatif
Ø Ujian
Kefasihan, Kemajuan
Ø Ujian
Bakat, Pencapaian
|
2
|
6
|
Kaedah Penilaian Bahasa
Ø Penilaian
Melalui Portfolio
Ø Penilaian
Melalui Pemerhatian
|
2
|
7
|
Kaedah Penilaian Bahasa
Ø Penilaian
Melalui Kontrak Pembelajaran
Ø Penilaian
Melalui Soal Jawab
|
2
|
8
|
Kaedah Penilaian Bahasa
Ø Penilaian
Melalui Projek
Ø Penilaian
Melalui Kertas Kerja
|
2
|
9
|
Penilaian Kemahiran Bahasa
Ø Penilaian
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Ø Penilaian
Kemahiran Membaca
Ø Penilaian
Kemahiran Menulis
|
2
|
10
|
Penilaian Aktiviti Bahasa
Ø Forum
Ø Debat
Ø Pidato
Ø Pantun
Ø Sajak
Ø Ceramah
Ø Syarahan
|
2
|
11
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
Ø Definisi
Ø Ciri
|
2
|
12
|
Penilaian Bahasa Berasaskan Projek
Ø Brosur
Ø Iklan
Ø Poster
Ø Web
Ø Power
point
|
2
|
13
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
Ø Rasional
Ø Ciri
Ø Prinsip
Ø Aspek
penilaian
|
2
|
14
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
Ø Instrumen
Ø Penggredan
Ø Prosedur
pelaksanaan
Ø Rumusan
|
2
|
15
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
Ø Definisi
Ø Ciri
Ø Pelaksanaan
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
No comments:
Post a Comment
Post A Comment: