Wednesday 20 February 2013

Amali Instrumen Penilaian Projek dan Kertas Kerja


TAJUK 8: KAEDAH PENILAIAN BAHASA
Amali: Membina instrumen penilaian melalui projek dan instrumen penilaian melalui kertas kerja.

a. Instrumen penilaian melalui projek

PENGENALAN
  • Projek  ialah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu  tempoh masa  yang  tertentu.   
  • Biasanya melibatkan  kutipan  serta  analisis  data persediaan  satu  laporan  yang  betul.  Dalam  konteks  kurikulum  sekolah, projek  bermaksud  secara  amali.    
  • Tugasan  ini  boleh  dijalankan  secara individu  atau  secara  berkumpulan  dan  dilaksanakan  dalam  satu  jangka masa yang munasabah.  
  • Penilaiannya dijalankan pada setiap tahap proses sehinggalah kepada  tahap hasil disediakan.   
TUJUAN PENILAIAN PROJEK
  • Menggalakkan pelajar bekerjasama dan memikul tanggungjawab.
  • Memberi kebebasan pelajar untuk menunjukkan kreativiti dan inovasi.  
  • Memberi peluang pelajar menggunakan bahan sumber yang terdapat di luar bilik darjah.
CIRI-CIRI PENILAIAN PROJEK
  Projek mempunyai pelbagai reka bentuk ( lisan, visual, kinestetik ).
  Memerlukan jangka masa yang panjang . 
  Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar. 
  Murid boleh membina penyelesaian alternatif.
  Pelajar perlu melibatkan diri secara aktif sama ada ketika menyediakan projek atau dalam kumpulan.
  Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.

LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENJALANKAN PROJEK
  • Langkah 1 :  Penentuan tajuk dan skop Projek.
  • Langkah 2 : Penilaian awal projek.
  • Langkah 3 :  Pelaksanaan strategi.
  • Langkah 4 : Pemprosesan Maklumat.
  • Langkah 5 : Penilaian hasil projek.


INSTRUMEN PENILAIAN PROJEK

NAMA PROJEK: _____________________________
NAMA AHLI KUMPULAN:
1.    _____________________________
2.    _____________________________
3.    _____________________________
KELAS: _____________
TARIKH PELAKSANAAN: ______________
TEMPOH MASA: _________
ELEMEN GRED PEMARKAHAN:
Elemen Gred Markah
Gred
Markah
E 1.0 Pemprosesan Fakta


E 2.0 Hasil Kajian


E 3.0 Pengamatan


E 4.0 Penghayatan


JUMLAH MARKAH


GRED KESELURUHAN:

Nama Guru Penilai : ___________________

Tanda Tangan Guru Penilai : ___________________


RUBRIK:
ASPEK
KRITERIA
Keaslian (20%)
·         Projek adalah baik dan berkualiti tinggi.
·         Projek mempamerkan idea kreatif, inovatif dan imaginatif.
Pendekatan (30%)
·         Tujuan projek dinyatakan dengan jelas
·         Pendekatan bersistematik
·         Asas pengetahuan sains, matematik dan teknologi diguna dengan baik
Kebergunaan (30%)
·         Dapat menyumbang kepada pengetahuan sains, matematik dan teknologi
·         Berguna untuk pelajar, masyarakat dan negara
·         Projek adalah relevan dengan masalah yang dihadapi masa kini atau masa hadapan
Persembahan (20%)

·         Persembahan pameran (dokumentasi) adalah menarik dan bermaklumat
·         Penerangan lisan adalah jelas, menunjukkan pemahaman yang baik, serta semangat pasukan yang nyata

GRED PEMARKAHAN
MARKAH
A
5
B
4
C
3
D
1

MARKAH
GRED KESELURUHAN
16-20
A
11-15
B
6-10
C
0-5
D

b. Instrumen melalui kertas kerja

Instrumen Penilaian Kertas Kerja




RUJUKAN:

Tuan Jah Tuan Yusof, Faridah Nazir.(2012). Pentaksiran Sekolah Rendah. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Yap Yee Khiong, Wan Chwee Seng, Ismail Abu Bakar.(1989).Pentaksiran dan Penilaian Dalam Pendidikan. Selangor:Longman Malaysia Sdn. Bhd.
Borang Penilaian Projek. http://psksksd.blogspot.com/2009/08/borang-penilaian-projek.html
Penilaian Melalui Projek. http://mahirkmm.tripod.com/taksir5.htm
Kertas Kerja. http://eprints.uthm.edu.my/2559/1/INSTRUMEN_PENILAIAN_BAGI_PENGIKTIRAFAN_PENGALAMAN_PEMBELAJARAN_TERDAHULU.pdf

No comments:

Post a Comment

Post A Comment: