TAJUK 8: KAEDAH PENILAIAN BAHASA
Amali: Membina instrumen penilaian melalui projek dan instrumen penilaian
melalui kertas kerja.
a. Instrumen penilaian melalui projek
PENGENALAN
- Projek
ialah satu aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam satu tempoh
masa yang tertentu.
- Biasanya
melibatkan kutipan serta analisis data
persediaan satu laporan yang betul.
Dalam konteks kurikulum sekolah, projek
bermaksud secara amali.
- Tugasan
ini boleh dijalankan secara individu atau
secara berkumpulan dan dilaksanakan dalam
satu jangka masa yang munasabah.
- Penilaiannya dijalankan pada setiap tahap proses sehinggalah kepada tahap hasil disediakan.
TUJUAN PENILAIAN PROJEK
- Menggalakkan pelajar bekerjasama dan memikul tanggungjawab.
- Memberi kebebasan pelajar untuk
menunjukkan kreativiti dan inovasi.
- Memberi peluang pelajar menggunakan bahan
sumber yang terdapat di luar bilik darjah.
CIRI-CIRI PENILAIAN PROJEK
Projek mempunyai
pelbagai reka bentuk ( lisan, visual, kinestetik ).
Memerlukan jangka
masa yang panjang .
Menunjukkan
peranan sebenar dalam situasi sebenar.
Murid boleh
membina penyelesaian alternatif.
Pelajar perlu
melibatkan diri secara aktif sama ada ketika menyediakan projek atau dalam
kumpulan.
Pelajar
mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.
LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENJALANKAN PROJEK
- Langkah 2 :
Penilaian awal projek.
- Langkah 3
: Pelaksanaan strategi.
- Langkah 4 :
Pemprosesan Maklumat.
- Langkah 5 : Penilaian hasil projek.
INSTRUMEN PENILAIAN PROJEK
NAMA PROJEK: _____________________________
NAMA AHLI KUMPULAN:
1. _____________________________
2. _____________________________
3. _____________________________
KELAS: _____________
TARIKH PELAKSANAAN: ______________
TEMPOH MASA: _________
ELEMEN GRED PEMARKAHAN:
Elemen
Gred Markah
|
Gred
|
Markah
|
E 1.0 Pemprosesan Fakta
|
||
E 2.0 Hasil Kajian
|
||
E 3.0 Pengamatan
|
||
E 4.0 Penghayatan
|
||
JUMLAH
MARKAH
|
GRED
KESELURUHAN:
Nama Guru Penilai : ___________________
Tanda Tangan Guru Penilai : ___________________
RUBRIK:
ASPEK
|
KRITERIA
|
Keaslian (20%)
|
·
Projek adalah baik dan berkualiti tinggi.
·
Projek mempamerkan idea kreatif, inovatif dan imaginatif.
|
Pendekatan (30%)
|
·
Tujuan projek dinyatakan dengan jelas
·
Pendekatan bersistematik
·
Asas pengetahuan sains, matematik dan teknologi diguna
dengan baik
|
Kebergunaan (30%)
|
·
Dapat menyumbang kepada pengetahuan sains, matematik dan
teknologi
·
Berguna untuk pelajar, masyarakat dan negara
·
Projek adalah relevan dengan masalah yang dihadapi masa
kini atau masa hadapan
|
Persembahan
(20%)
|
·
Persembahan pameran (dokumentasi) adalah menarik dan
bermaklumat
·
Penerangan lisan adalah jelas, menunjukkan pemahaman yang
baik, serta semangat pasukan yang nyata
|
GRED PEMARKAHAN
|
MARKAH
|
A
|
5
|
B
|
4
|
C
|
3
|
D
|
1
|
MARKAH
|
GRED KESELURUHAN
|
16-20
|
A
|
11-15
|
B
|
6-10
|
C
|
0-5
|
D
|
b. Instrumen melalui kertas kerja
Instrumen Penilaian Kertas Kerja
RUJUKAN:
Instrumen Penilaian Kertas Kerja
RUJUKAN:
Tuan
Jah Tuan Yusof, Faridah Nazir.(2012). Pentaksiran
Sekolah Rendah. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.
Yap Yee Khiong, Wan Chwee Seng, Ismail Abu Bakar.(1989).Pentaksiran
dan Penilaian Dalam Pendidikan. Selangor:Longman Malaysia Sdn. Bhd.
Borang
Penilaian Projek.
http://psksksd.blogspot.com/2009/08/borang-penilaian-projek.html
Penilaian
Melalui Projek. http://mahirkmm.tripod.com/taksir5.htm
Kertas
Kerja.
http://eprints.uthm.edu.my/2559/1/INSTRUMEN_PENILAIAN_BAGI_PENGIKTIRAFAN_PENGALAMAN_PEMBELAJARAN_TERDAHULU.pdf
No comments:
Post a Comment
Post A Comment: